Dag 1: Hanoi

2 mei 2015 - Hanoi (Ha Noi), Vietnam

Geldzaken
We zijn aangekomen op het vliegveld en besluiten te gaan pinnen. Terwijl we voor de automaat staan, komen we erachter dat je met de ING pas niet kunt pinnen op het vliegveld. De reisleidster die bij ons in het vliegveld zat vertelt aan haar groep dat je in Hanoi lastig kunt pinnen met een ING pinpas. Er zijn maar een paar plekken waar je dit kunt doen. Een creditcard blijkt nodig te zijn!! Wat ben ik blij dat ik de creditcard 3 weken geleden aangeschaft hebt.

Taxi!?
In onze reisgids had ik gelezen dat er op het vliegveld een taxicentrale is. In de gids staat dat je hier niet hoeft te onderhandelen voor een taxi, het is een vaste prijs die je betaald. Lekker makkelijk denk ik. Bij een informatiebalie vragen we naar deze dienst. Zij vertellen dat deze er niet is en dat de prijs wat in dat boekje stond niet meer up-to-date is. Zij kunnen wel wat voor ons regelen. "Maar hoe duur is dit dan?", vraag ik. Ik herinner me dat de prijs rond de 300.000 Dong zou zijn. Joris had eerder verteld dat onze Vietnamese vriendin had gezegd, niet meer dan 400.000 Dong voor met zijn tweeën te betalen. We gaan onderhandelen. Eerder had ik gelezen om zoveel mogelijk te onderhandelen en niet te rijden op de meter. Die instelling hou ik vast: duidelijk ook. En zo komen we op een prijs van 350.000 Dong (14,52) vanaf het Vliegveld naar Hanoi.

Voor we het weten zitten we in een luxe personen auto op weg naar Hanoi. Terwijl we in de auto zitten, komen we erachter hoe snel dit allemaal is gegaan en beseffen we dat we nu niet in een 'echte' taxi zitten. Is het allemaal wel te vertrouwen? We besluiten dat het vanaf het vliegveld wel te vertrouwen moet zijn. We besluiten ook om de volgende keer goed met elkaar te overleggen wat we zullen doen, voordat we een auto instappen.

Hotel
Als we de stad binnenrijden vertellen we dat het op zich mee valt met de drukte. In Egypte of Indonesië is het nog veel drukker. Achteraf blijkt dat het een wat rustige dag is. 1 Mei is net geweest, de dag van de Arbeid, waarop iedereen vrij was. We rijden door de stad door smalle straatjes en de vele brommers rijden ons voorbij. Uiteindelijk stopt de taxi. Hier is het.

We zien niet waar we moeten zijn, het is ook zo'n smal straatje. Wat wantrouwend kijk ik de straat in. 'Het is echt hier', zegt de chauffeur en wijst naar een bordje wat een andere naam heeft dan het hotel (Calypso Suites Hotel, 11A Trung Yen Lane, Dinh Liet Street, Hanoi, 10000). Een jongeman van het hotel komt ons tegemoet. Hij lacht vriendelijk en verteld dat het hier is. Hij pakt de koffers en begeleidt ons naar het hotel.

Het naambordje blijkt een andere naam te hebben 'La Beauté De Hanoi Hotel'. Daarachter is een andere ingang van het hotel met het naambordje 'Calypso Suites Hotel'. De twee hotels blijken ooit samengevoegd te zijn. We zijn gerustgesteld. We gaan zitten en krijgen wat te drinken aangeboden. Onze reservering blijkt niet goed doorgekomen te zijn, maar geen probleem. Na enige tijd is het opgelost. Het blijkt alleen dat onze hotelkamer nog niet op orde is. Na een lange reis, was het niet mogelijk om gelijk even te douchen en lekker bij te komen. Door de hartelijke en warme ontvangst blijven we in de relaxed modus. Het hotel is vlakbij het Hoàn Kiếm Lake en we maken een heerlijke wandeling om het meer. Tussendoor wordt Joris nog aangesproken door een kleine man. Blijkbaar wilde deze man graag praten. Eerder vertelde de reisleidster al dat het kan zijn dat mensen je benaderen omdat ze graag hun Engels willen verbeteren door met je te praten. Met een glimlach sluiten we onze wandeling af om de verkoeling op te zoeken in het hotel.

s' Avonds hebben we afgesproken met Vietnamese vrienden. Iedereen rijdt op een brommer en zij ook. Ze halen ons op en met een taxi rijden we naar een restaurant waar we gaan genieten van onze eerste heerlijke traditionele Vietnamese maaltijd.
Als we klaar zijn komen we erachter dat Joris zijn tas, door alle vermoeidheid, in de taxi heeft laten liggen. Onze vriend belt de taxicentrale, maar niets is gevonden. Wij gaan ervan uit dat we deze niet meer terug krijgen. Alles wordt geblokkeerd, we zijn weer een ervaring rijker en gaan lekker slapen.