Dag 2: Hanoi verkennen

3 mei 2015 - Hanoi (Ha Noi), Vietnam

Wandeling, Franse wijk, Museum
Het is een heerlijke dag om Hanoi te verkennen. Met ons boekje gaan we op pad om al wandelend de Franse wijk en het Vietnam National Museum of History te bezoeken. Alles is goed te doen, met goede loopschoenen. Aan het einde van de dag was mijn achillespees bij mijn linkervoet een beetje open gegaan... ik had gympjes aan. Ook Joris stelde zich aan, hij had last erge last van zijn kies en dacht dat hij misschien wel in Vietnam kwam te overlijden. Gelukkig vonden we een apotheek om spoelwater te kopen en was zijn leven gered! ;).

Botanische tuin deel 1
Op zoek naar de Botanische tuin om te chillen. Toen we de Botanische tuin gevonden dachten te hebben, stonden we voor een dicht hek. We vroegen aan een gewapende beveiliger: 'Is it closed?'. Hij sprak geen Engels maar gebaarde ons met een vriendelijke glimlach om verder te lopen. Verderop bleek die ingang ook dicht. Al snel kwamen we erachter dat dit niet de Botanische tuin was, maar de tuin van de President. De Botanische tuin ligt namelijk achter het huis van de President. Hij zal wel gedacht hebben...

Botanische tuin deel 2
Aangekomen bij de Botanische tuin zien we wat mensen staan bij het hek. Moeten we nu wel of niet betalen om in de tuin te kunnen. Ik kijk richting het vrouwtje wat geld inneemt. Ik zie vooral veel brommertjes die daar geparkeerd worden. 'Je zal vast moeten betalen als je met de brommer komt', zeg ik en we slippen weg aan de achterkant kan het lage hekje richting de tuin. Aaaah... wat een verademing. Even weg van de drukke stad nu in het groen en bij water. Het is ook een ontzettende grote speelpaleis voor kinderen en verliefde stelletjes, zowel jong als oud genieten van het natuurschoon. Als we de tuin verlaten om richting het Ho Tay Lake te gaan, zien we dat we waarschijnlijk toch hadden moeten betalen.

Ho Tay Lake
Als we bij het Ho Tay Lake staan zien we een aantal enorme grote boten waar je wat kan gaan drinken. Bij een boot zien we allemaal kleine waterfietsbootjes in de vorm van zwaantjes. 'Zin om dat te doen?', vraagt Joris. 'Ja hoor, leuk!', een beetje verbaasd is Joris dat ik nog nooit van mijn leven heb gewaterfietst. Wat een heerlijk gevoel om midden op het grote meer te zijn. Langzaam zien we de zon ondergaan.

Catru Music
Onze vrienden hadden ons een tip gegeven waar we traditionele muziek konden luisteren in een intiem huiskamersfeer. We weten niet goed hoe we ernaartoe moeten lopen, zo ver is het niet volgens ons, maar het is al wat schemerig geworden en we hebben niet veel tijd meer.
Normaal zijn taxi's in overvloed aanwezig, maar als je een taxi nodig hebt rond 18 uur, is het moeilijk om er één te vinden. Als we uiteindelijk een taxi vinden, laat hij weten dat hij ons er niet naartoe brengt. Boos smijt Joris de taxideur dicht. Waarschijnlijk vond de chauffeur de rit niet waard. Bij de tweede hebben we meer geluk. We spreken een prijs af en hij brengt ons ernaartoe. Het was toch nog een stukje rijden. Het blijkt in het gedeelte van de oude stad te zijn, vlakbij ons hotel.
Het is gezellig druk en overal heb je eettentjes. Voordat we naar de voorstelling gaan eten we nog een lekker hapje op lage stoeltjes.

De voorstelling is inderdaad in een klein zaaltje. We zijn de eersten en we mogen vooraan zitten. Joepie! Het grappige van deze opstelling is dat de eerste stoeltjes het laagst zijn en hoe meer je achteraan zit hoe hoger de stoelen zijn. Nog nooit eerder zoiets gezien, heel grappig,
Voordat het concert begint wordt uitgelegd dat vroeger mensen stokjes gooiden in een schaal als ze een muziekstukje heel mooi vinden. De zangers weten zo dat ze gewaardeerd worden en gaan nog beter hun best doen. Vroeger stonden de stokjes ook voor geld. Catru betekent ook iets dergelijks als spelen voor stokjes.  Wij krijgen ook ieder drie, om het ritueel uit te voeren.
De dames in prachtige klederdrachten geven een bijzonder mooi concert.

Als we weer in de avond in het hotel aankomen hebben we nog een discussie of we nu nog wel of niet morgen naar Halong Bay zullen en vooral kunnen gaan. Het is eigenlijk al te laat om ons nu nog aan te melden voor een excursie. Dan moeten we het maar doen in de laatste week, alleen is het tegen die tijd waarschijnlijk niet meer zulk mooi weer....

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade