Dag 3: Halong Bay

4 mei 2015 - Halong Bay, Vietnam

Halong Bay Last minute
Rond 5:00 worden we wakker. "Nou dan kunnen we net zo goed kijken of er toch nog plek is voor een dagexcursie naar Halong Bay', zegt Joris. Het duurde even en door doorzettingsvermogen van Joris bij een tweede hotelmedewerkster (de eerste was nieuw en zei dat hij het probeerde te regelen, maar dat het toch niet lukte en deed eigenlijk niets..) konden we toch nog op de valreep mee voor de dagexcursie. Om 8:00 moesten we klaar staan. We worden opgehaald door de organisator met een taxi en later worden we met een klein gezelschap vervoerd naar Halong Bay.

Als we aankomen ben ik verbaasd om de omgeving. Misschien had ik het romantischer en mooier voorgesteld dan dat het is. Ik ben blij dat ik hier toch geen hotel geboekt heb. Het is een vrij kale grijze bedoeling en het doet me denken aan een verlaten industriële stad. Ik kijk naar rechts en zie de boten die klaarliggen om richting de rotsachtige gebergten en grotten te gaan. Als we richting de eilanden varen krijgen we onze lunch. Het zijn verschillende hapjes en het is ok.
We maken een praatje met een Amerikaans Koreaans/Vietnamees stelletje dat in Korea woont en met een Japanse jongeman die alleen aan het reizen is. Ik vind het wel stoer van hem, omdat hij niet zo heel goed Engels kan en toch alleen reist. Ik las dat veel Japanners niet goed Engels praten.

Na de lunch gaan we het dek op. Eerder mocht niet, er was toch niets te zien,' wordt er gezegd. Het is prachtig, wat een sereniteit om zo op het water richting de rotsachtige gebergte te varen. Er wordt veel verteld en tegelijkertijd ga ik op in de schoonheid van de natuur.
We zien het drijvend dorpje wat eigenlijk op dit moment bestaat uit een paar vissersbootjes (anders dan reisgidsen beschrijven). In de bus werd ook verteld dat er een ongeluk heeft plaatsgevonden met een toerist en het dorpje, waardoor kanoën naar het dorpje voorlopig niet meer plaats zal vinden.

We boffen, in de middag komt de zon meer door en het is rustig op het water. In de grotten is het wat drukker, maar we nemen de tijd om te genieten van wat we zien. Het is, zoals we al zagen, kleurrijk verlicht, maar dat nemen we voor lief. Anders kun je het toch niet goed zien. Als de gids begint te vertellen, dan zegt hij vooral wat voor figuurtjes je in de grotten kunt zien, zoals: een aap, een olifant, een kind en ouders etc. Veel achtergrondinformatie over de grotten krijgen we helaas niet.
Als klapstuk besluit Joris zich temidden van deze indrukwekkende omgeving te goed te doen aan een Vietnamese Klapper (Kokosnoot).

In de middag varen we terug. Terwijl bijna iedereen beneden zit, voegen we ons bij 3 Franzen boven op het dek onder een afdakje. Heerlijk rustig is het, de wind door de haren, de zon schijnt en het rotsachtige gebergte verdwijnen langzaam op de achtergrond...