Dag 9: Hoi An

10 mei 2015 - Hoi An, Vietnam

De oude stad
Na ons heerlijk ontbijt op het balkon fietsen we naar de oude stad. Vanuit het huisje kunnen gratis fietsen lenen en met ongeveer 15 minuten zijn we in de stad. Het is een gezellige drukke stad met veel kleuren en lampionnetjes. We kunnen voor een paar centjes onze fietsen wegzetten op een stoep :). Al lopend komen we er vrij snel achter dat je kaartjes kunt kopen om bij verschillende gebouwen te kunnen kijken. We kopen zo'n ticket. We bezoeken o.a. de Kantonese gemeenschapshal, de Japanse overdekte brug, Tan Ky-huis, het Folkloristisch Museum van Hoi An, De Hoi An Artcraft Manufacturing Workshop waar we een muziek- en dansshow zien, Bij een hoedenwinkel koopt Joris een andere hoed. Het was een beetje onduidelijk of zo'n puntige hoed ook voor mannen is, onze gids Dung in Ninh Binh droeg er wel één en de mannen op het land dragen ook dergelijke hoeden. De taxichauffeur zei dat die hoed voor 'girls' was. Voor Joris is deze nieuwe hoed ook ideaal tegen de zon. In het hotel in Hanoi vertelt iemand dat de puntige hoeden inderdaad meer voor vrouwen zijn of door mannelijke boeren worden gedragen.

Strand?
Het is einde van de middag als we gaan fietsen. Ons plan is om naar het strandje te fietsen dat ons werd aanbevolen door het personeel van de verblijf. Helaas konden we het plattegrondje niet vinden waar ze het had opgeschreven en denken we te weten waar het ongeveer is. We fietsen een mooie, lange route.We weten dat het ver fietsen is naar dit mooie strand, maar of het ook de goede richting is. Uiteindelijk is ons eindpunt een groen stuk aan een rivier. Dit lijkt een ideale plek voor hangjongeren om te chillen.

Kledingwinkel
Hoi An staat bekend om de vele kledingmakers en je zou hier veel mooie westerse en Vietnamese kleding kunnen laten maken. De taxichauffeur had een winkel geadviseerd en op de terugweg fietsen we hier nog langs . De winkel heeft ontzettend veel verschillende stoffen. Heel moeilijk om zo keuzes te maken. 'Wat is de prijs om een jurk te laten maken die morgenochtend klaar is?', vraag ik (weer lekker last-minute). We hoorden eerder van een toerist dat het op maat laten maken van kleding heel goedkoop is in Hoi An. Maar wat versta je onder goedkoop? Ik denk dan in ieder geval niet aan 120 dollar. Het feestje ging niet door. Het was ook wel een beetje te kort dag :S.