Dag 5: Ninh Binh

6 mei 2015 - Ninh Binh, Vietnam

Dagexcursie TamCoc - Thai Vi temple - Bich Dong pagoda - Ha, Trung and Thuong pagodas- Hoa Lu temple

We worden vroeg wakker. Vandaag gaan we een dag excursie doen met onze gids Dung.

We starten onze ochtend is een grote ontbijt zaal. Volop keuze. Voor mijn ogen is het meer, dan wat ik kan eten. Voor mij begint de ochtend, zoals iedere ochtend met yoghurt en cornflakes en 2 gekookte eitjes. Soms probeer ik er nog iets bij, maar veel is het niet. Een ochtend eter ben ik niet; Joris geniet met volle teugen voor 2 :).
Als we naar de grote ontvangsthal lopen zien we Dung al. Met een glimlach, zoals altijd, loopt hij op ons af. Hij groet ons hartelijk en met een taxi rijden we naar onze eerste bestemming:

Tam Coc
Als we aankomen bij de Van Lam village, laat Dung weten dat we voor een "Romantic tour' (met zijn tweeën) kunnen gaan of dat hij meegaat. We vinden hem heel aardig, maar we besluiten toch om voor de "Romantic tour" te gaan. Omdat de zon zo vel schijnt (hij bood net aan om een hoed te gebruiken, maar dat sloegen we af en toen was de taxi weggereden) wisselen Joris en hij van hoed.

We stappen in het bootje om op de Ngo Dong rivier te varen door de rijstvelden richting Tam Coc en zijn 3 grotten. Voorin zit ik, achter mij Joris en daarachter een man die met zijn voeten roeit :). Wat een rust op het water middenin de natuur. We boffen dat er bijna geen toeristen zijn in deze periode van het jaar. Het is bijzonder om onder de grotten te varen, vooral de eerste grot is lang en prachtig. Als we de derde grot uitkomen worden we opgewacht door vrouwtjes die vanuit bootjes allerlei etens- en drinkwaren verkopen. We kopen 2 bananen. De verkoopster zegt dat de roeier ook iets moet eten en drinken. "Ja",  knikt de man en ze geeft hem drinken, chips en koekjes. Ach ja,  waarom niet, het is ook warm en ik reken af. Na een korte pauze roeit de boot terug en halverwege de rivier staat Dung ons langs de kant op te wachten. We wandelen door de natuur naar de Thai Vi temple.

Thai Vi tempel
De Thai Vi tempel is toegewijd aan de Koning van de Tran dynastie in de 13e eeuw. Als we daar zijn lijkt het wel helemaal verlaten. Er komt een man aanlopen met een hele lange baard. Dit blijkt de monnik te zijn die de tempel onderhoudt, Aan de overkant is een gebouwtje met een enorme grote bel. Ik vraag naar de functie van de bel. Hij verteld dat als iemand van het dorp gaat mediteren ter nagedachtenis van een overledene, deze de bel laat luiden. Op deze wijze horen mensen van andere dorpen dat dit gedaan wordt en kunnen ze eventueel mee mediteren.
We lopen door de tempel en de gids verteld het één en ander. Aan het eind van de rondleiding kunnen we een donatie geven en in de doos doen. Ik pak wat geld, ik kijk naar waar hij naar wees en zie een omgekeerd doosje. Ik pak het doosje op, doe het geld daarin en leg het omgekeerd terug. Ik loop weg en ik zie de monnik naar het doosje lopen. 'Wat gaat hij nou doen? ", denk ik. Ik zie dat hij het doosje omdraait en het geld in een hele grote doos doet waar een opening in zit. "Haha", dat was niet het doosje voor het geld. Ik zie opeens dat het een deksel van een wierrookdoosje is waar ik in het geld in deed.

Dong pagoda and visit Ha, Trung and Thuong pagodas
Met de taxi rijden we naar de Dong pagoda en de Hu, Trung en Thuongpagoden.
We lopen steeds meer de berg op om de verschillende pagodes te zien. Het is een prachtig plaatje om hier te mogen zijn zo middenin de natuur, tussen bergen en groen. Joris en Dung praten over het boeddhisme. "Het gaat niet om de pagodes naar mijn mening", vertelt Dung, " het gaat erom hoe je met de dingen in het leven omgaat. Je kunt beter 1 mens redden, dan 7 pagodes bouwen".
Joris vertelt een mop over het Boeddhisme. Dung ligt helemaal in een deuk en vindt hem zo leuk, dat hij al lachend de mop probeert het na te vertellen, zodat hij het weer kan doorvertellen.

Het is middag en we gaan lunchen bij een 'localrestaurant'. Het is een hele warme dag en gelukkig zitten we binnen onder ventilators. Alleen een groepje Vietnamezen zitten aan een tafel in het restaurant. Dung zit met de chauffeur en nog een paar anderen buiten bij de ingang. Er is doorgegeven dat we vegetarisch eten en de kok heeft voor ons o.a. speciale loempiaatjes gemaakt. Even later komt een man, de eigenaar of kok, langs om te vragen of we het lekker vinden, Zekers wel! We zitten te smullen.

Als we uitgegeten zijn lopen we naar buiten. Dung en de chauffeur zitten met nog een paar andere mannen aan een tafeltje. Eén jongen ligt in een hangmat. Opeens gaat het over handje drukken. Voor ik het weet zit Joris aan de tafel handje te drukken met de chauffeur. Het duurt best een poosje en we lachen allemaal. "Zo", zegt de chauffeur "Hij is echt wel sterk". Na een aantal minuten drukt de chauffeur uiteindelijk toch Joris zijn arm naar beneden. Al lachend nemen we afscheid en we rijden naar de Hoa Lu temple.

Hoa Lu temple
Hoa Lu temple – the ancient capital of Vietnam, dating from the10th century. Appreciate the art of ancient sculpture: carvings on wood and stone from the 11th to 17th century, depicting the daily lives, dreams and wishes for peace and good life.
Al lopend naar de tempel komen we een Vietnamese koe tegen. Ik loop naar de koe en ga er tegen praten (ik hou van dieren :)). Dung lacht en zegt dat de koe nu vrij heeft. Ik zie een man op ons afkomen en ik zie nu dat de koe een touw om heeft wat langs zijn lichaam bungelt. Dung vertelt dat je als toerist op de koe mag zitten. Nou dat wil ik niet en ik loop gauw verder.

We lopen richting de tempel. De omgeving voelt heel sereen aan. Er gaat een rust uit wat voelbaar voor ons is. Het is eind van de middag als we terug gaan naar het resort. We besluiten om nog lekker te gaan zwemmen voordat het avond wordt...